Wereldverkenning ook internationaal
De Joseph Lokinschool werkt sinds schooljaar 2017-2018 met het International Primary Curriculum (IPC). Dit internationaal georiënteerde leerplan voor het basisonderwijs onderscheidt zich niet alleen vanwege het werken met thema's maar ook vanwege een andere lesmethode.
-
Bij IPC ligt de nadruk op doelbewust leren. Kinderen weten precies wat het doel is van elke les en activiteit.
-
Het gaat nadrukkelijk om het leren van vaardigheden. De kennis wordt 'al doende' opgedaan.
-
Door de internationale benadering leren kinderen zich bewust te zijn van de wereld om hen heen.
-
Er wordt rekening gehouden met de verschillende manieren waarop kinderen leren en de leerstof tot zich nemen.
-
IPC gaat uit van 'samenwerkend leren'.
-
De aanbieding van de thema's verloopt langs een vaste structuur. Telkens wordt nagegaan wat de kinderen al weten (kennisoogst). Vervolgens wordt besproken wat ze nog meer over het onderwerp willen leren.
-
Een thema wordt van alle kanten benaderd, waarbij de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, Engels, internationalisering, creatieve vorming, muziek en zelfs bewegingsonderwijs op een samenhangende manier aan bod komen.
-
Aan het einde van het thema volgt de afronding. Dat kan leiden tot een presentatie waarin de kinderen laten zien wat ze allemaal hebben geleerd.