​​​​​​​De Joseph Lokinschool biedt Engels op de basisschool vanaf groep 1. Uitgangspunt daarbij is Immersion oftewel: onderdompeling. Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen zich op jonge leeftijd bijzonder snel een vreemde taal eigen kunnen maken. De Joseph Lokinschool heeft er – naast de vanzelfsprekende aandacht voor het Nederlands – voor gekozen om in alle groepen Engels in de lesstof op te nemen. Er wordt binnen de organisatie een stevige focus op ‘leren in het Engels’ gelegd. De organisatie neemt daarmee afstand van de wijze waarop in het traditionele (Nederlandse) schoolsysteem de Engelse taal ‘in rijtjes’ en geïsoleerd wordt aangeleerd. ‘Learning through immersion’ vormt de kern van taalonderwijs waarin leerlingen structureel worden uitgedaagd om effectief en natuurlijk te leren communiceren in het Engels. Kijk in dit filmpje naar een impressie van visie en praktijk van lessen in het Engels:

‘One little finger up, one little finger down, put it on your chin.’

‘What is the weather like today?’ vraagt de juf van groep 1-2. ‘Is it sunny?’ ‘No!’ roepen de leerlingen. ‘Is it raining?’ vraagt de juf. ‘No!’  roepen de leerlingen. ‘It is….’ ‘cloudy’, roept een van de leerlingen. En vervolgens haalt de juf een boekje over Ten Little Pinguins tevoorschijn. Ze roept een leerling naar voren: ‘Can you walk like a pinguin?’ Hij begint te waggelen en met zijn armen te wapperen als een echte pinguin.  In een paar weken tijd kunnen vier- en vijfjarige leerlingen begrijpen wat er wordt gevraagd.

‘Het is ongelooflijk hoe snel de leerlingen het Engels aanleren. Ze staan er zo vrijmoedig in, ze voelen geen enkele belemmering om de Engelse woorden uit te spreken en pakken het heel natuurlijk op. Door op deze manier met de kinderen te werken, wordt het spreken van Engels heel gewoon en krijgen de kinderen een grote woordenschat".

Géry Keizer, schooldirecteur

Wat is Learning through Immersion?